Egenomsorg

Her er  nogle gode aften eller éfter arbejde´øvelser


Benene op, som man siger! 
Hjælper på trætte fødder, ben, tager presset fra hoftedelen og samtidig har en afslappende virkning på hjertet og all over

Lukke kroppen i en foroverbøjning!
Foroverbøjninger er en af de stillinger vi ofte gør på yin yoga timerne, der hjælper med til at aktivere det parasympatiske nervesystem og er afslappende all over.

Det giver et godt stræk og smidiggører hasemusklerne og ryggen (hvis du folder forover gennem rygsøjlen), er med til at lindre fordøjelsen og booste immunforsvaret.

Samtidig bidrager øvelsen med at slippe uro og stress, hvilket reflekteres i et roligere sind.


 

LOVING KINDNESS (metta bhavana) er en gammel buddhistisk meditation eller nærmere en slags bøn, der planter positive selvfølelser, hjælper med til at stilne den indre kritiker og styrke sociale relationer. (https://www.contemplativemind.org/practic…/…/loving-kindness)

Den findes i forskellige versioner, men her får du den jeg kender og som vi også gør på YIN YOGA klasserne mandag og ondag aften i Studio Flow.

Først siger du den til dig selv, så til en person du holder af, til en neutral person og slutter med alle levende.

Må jeg fyldes med kærlighed, venlighed og mod

Må jeg være sund i min krop og i mit sind

Må jeg være tryg og fredfyldt

Hver morgen og aften inden jeg falder søvn, tager jeg nogle minutter ud til denne meditation. Prøv du, et øjeblik hverdag.


Pendul åndedrættet 

En særdeles effektfuld åndedræts teknik der hjælper med til at sænke farten af de mange tankestrømme, rastløshed, hjertebanken,beroliger sanserne og genfinde dit mentale fokus.

Du kan gøre den liggende, siddende eller stående eller på en gåtur.

1. Sid komfortabelt og lig hænderne på knæene (hvis du er siddende) Knyt blidt hænderne, udånd.
2. Åben din venstre hånd, tag en indånding samtidig med.
3. Luk, din venstre hånd og hold indåndigen inde i kroppen, sænk hagen til brystet.
4. Løft forsigtigt hagen og åbne din højre hånd samtidig med udåndingen.
5. Hold højre hånd åben og langsomt igen fyld lungerne med luft (ikke forcere) luk højre hånd og sænk hagen til brystet.
6. Løft hagen, åben venstre hånd og send udåndingen ud samtidig.
7. Det er én runde
8. Gentag 5-10 runder eller mere.

9. Ideen er at indånde gennem venstre. Pause. Udånde gennem højre. Pause. Indånde gennem højre. Pause. Udånde den venstre. Pause. etc.

Afslut med dit naturlige åndedræt, bare lade det flyde frit og mærk virkningen.

Vi arbejder med åndedrættet på en 2 timers introduktion til Yin Yoga d. 27. april i Studio Flow, Svendborg. Se mere her 

Anne

 – her: Anne Skov Yoga.